Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Betongrehabilitering

Et av R.Byggs hovedområder er betongrehabilitering og ofte i kombinasjon med karbonfiber forsterkning. 

Betong blir ofte ansett som et evigvarende byggemateriale, men slik er det dessverre ikke. Betong blir også utsatt for ulike nedbrytningsmekanismer avhengig av hvilke påkjenninger den blir utsatt for. Armert betong skades over tid ved at betongen brytes ned, og ved at armeringen korroderer eller en kombinasjon.

Det er flere årsaker til at betong blir skadet over tid, og det oppstår et behov for rehabilitering.  

Noen av de mest kjente årsakene er: 

  • Armeringskorrosjon, eller rust på armeringsjern. 
  • Mangelfull betongoverdekning på armering. 
  • Nedbrytning/slitasje av overflater gjennom mange år.
  • Skader påført pga endret bruk, feil belastning osv

Mekanisk reparasjon for eksempel, er den vanligste metoden for å reparere betongskader som riss, bom og avskalinger. Denne typen skader skyldes som regel rustsprengning på grunn av armeringskorrosjon. Metoden er basert på at man fjerner betongen der det er synlige tegn til skader, fjerner korrosjon på armeringen, påfører korrosjonsbeskyttelse på armeringen og støper på ny betong. Ofte opplever vi at rehabiliteringen skjer samtidig med forsterkning.

Vi har lang erfaring med rehabiltering av ulike former for skadet betong, dyktige håndverkere og meget god kompetanse. Dette sikrer deg et godt resultat.  


Armeringskorrosjon

Armeringskorrosjon er årsaken til de fleste større skader på betongkonstruksjoner. De vanligste årsakene til armeringskorrosjon er rust på armeringsjernet som følge av klorider, karbonatisering eller en kombinasjon av disse. En annen årsak er mangelfull eller for liten betongoverdekning.

Ny og frisk betong er alkalisk, med en Ph-verdi over 12,5. Så lenge betongen er alkalisk beskyttes armeringsstålet av en tynn oksidfilm, ofte kalt passivfilm. Det er passivfilmen som gjør at jernet er beskyttet mot korrosjon. Hvis passivfilmen brytes ned, ved for eksempel kabonatisering, blottlegges stålet og utsettes for korrosjon. Dette kan skje både lokalt og på store områder.

Når stål korroderer, dannes rust med volum som er to til sju ganger større enn volumet til stålet. Volumøkningen, kalt rustsprengning, kan føre til skader som riss- og sprekkdannelser og avskalling.  Armeringsjernet får også redusert armeringstverrsnitt, som fører til redusert bæreevne.

Valget av reparasjonsmetode er avhengig av både skadebildet, hvilken type betongoverflate det dreier seg om og eventuell puss- og overflatebehandling. Skadebildet kan også være forskjellig på ulike flater av samme byggverk. Før man går inn for en reparasjonsmetode, må derfor en rekke forhold vurderes.

Skal man reparere skadet betong, er det i de fleste tilfeller snakk om omfattende inngrep i de opprinnelige materialene. Ofte innebærer en reparasjon for en stor del utskiftning av opprinnelige materiale til helt nytt. Dette er nødvendig for at byggverket skal kunne bevares for fremtidige generasjoner. 

Ikke riv byggverket - la heller R.Bygg forsterke det! 

      Før sandblåsing                                     Etter sandblåsing


Nødvendig vedlikehold, og dårlig vedlikehold. 

Generelt er det bedre å vedlikeholde en bygningsmasse jevnlig, enn å la bygningen forfalle frem til omfattende reparasjoner foretas. 

For betongkonstruksjoner er det begrensede muligheter for vedlikehold. Det beste utgangspunktet for å vedlikeholde betongkonstruksjoner, er å kjenne tilstanden på bygningen.

Med god kontroll over bygningens tilstand kan eventuelle reparasjons- og restaureringsprosesser planlegges tidlig. Da vil gjerne valgmulighetene være flere når det gjelder metoder. Hvis betongkonstruksjoner rehabiliteres når skadene er i en tidlig fase, slipper man kanskje disse utgansgpunktene som bildene over viser. Men det er fortsatt håp for dette også. 

Mekanisk reparasjon

Mekanisk reparasjon er den vanligste metoden for å reparere betongskader som riss, bom og avskalinger. Denne typen skader skyldes som regel rustsprengning på grunn av armeringskorrosjon. Metoden er basert på at man fjerner betongen der det er synlige tegn til skader,  fjerner korrosjon f.eks med sandblåsing av armeringen, påfører korrosjonsbeskyttelse på armeringen og støper på ny betong, eller reperasjonsmørtel. Ofte suppleres mekanisk reparasjon av betongskader med andre metoder. 

Mekanisk reparasjon innebærer at reparasjonsområdet får en helt ny overflate. Metoden er derfor best egnet til begrensede områder. 

Ferdig rehabilitert drager. 

Del denne siden med andre!

Share on Facebook

Personvernerklæring

Logg inn